2013. április 1., hétfő

Zserbó

Zserbó 

Ha Húsvét, akkor zserbó. A klasszikus Horváth Ilona féle recept. Anyukám és nagymamám is ebből sütötte. Most én sütöm...anyunak is:) cserébe ő főzi nekünk is a töltött káposztát:)
A recept hozzávalói között szerepel 1 tojás is, azt én természetesen kihagytam, de ettől nem lesz rosszabb, ugyanúgy "működik" a tészta:) némiképp több tejben futtattam fel az élesztőt, így pótoltam a folyadékot. 


Hozzávalók:

A tésztához alaprecept:
(én ennek a kétszeresét használom, mert a nagy gáztepsihez annyi kell!!)

35 dkg liszt
5 dkg cukor
20 dkg margarin vagy 15 dkg zsír
másfél dl tej
1 dkg friss Budafoki élesztő
csipetnyi sütőpor
csipet só 

A töltelékhez:
12 dkg darált dió, 12 dkg porcukor, 20 dkg baracklekvár

A mázhoz: 
10 kanál cukor, 10 kanál víz, 8 kanál kakaópor, 7 dkg vaj 

Az élesztőt a cukorral tejben felfuttatom....amíg ez "mozgolódik, a csokimázat készítem el és félreteszem. Úgy készül hogy a 10 kanál vizet felforralom a 10 kanál cukorral, majd lehúzom a tűzről és elkeverem benne csomómentesen a kakaóport, utána pedig a vajat. Hagyom kihűlni. 
Miután az élesztő felfutott összekeverem a többi hozzávalóval és géppel vagy kézzel bedagasztom, amikor már szép egynemű a tészta, három egyforma méretű tésztagombócot formálok belőle. 

Egy nagy gáztepsibe sütőpapírt teszek. Vékonyan kilisztezett nyújtódeszkán kinyújtom az első tésztagombócot, a tepsi méretétől picit kisebbre hogy maradjon helye majd terjeszkedni a tésztának a pihenőideje alatt:) majd alányúlok és belehelyezem a tepsibe. Nem kell tőle félni, nem szakad a tészta. 
Ezt megkenem a lekvár felével majd a porcukros dió felével megszórom egyenletesen. 

Majd kinyújtom a második lapot és ugyanúgy járok el mint az előzővel. A végén lefedem a 3-ik kinyújtott tésztalappal, letakarom és egy órát hagyom pihenni. 
180 fokra kapcsolom  a sütőt, a tészta tetejét megszurkálom villával és a sütő középső rácsán addig sütöm amíg szép színt kap a teteje. Ha elkészült kiveszem és hagyom kihűlni, majd bevonom a mázzal. Egy éjszakát hagyom állni hideg helyen hogy megszilárduljon a csokimáz rajta és összeérjenek az ízek. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.