2016. május 11., szerda

Gluténmentes kovászos kenyér

Gluténmentes kovászos kenyér




Elkészítettem az első gluténmentes és kovászos kenyeremet :) Beáta Dobos receptjéből
Nagyon finom lett. :) 
A sima élesztős gm kenyerek is jóízűek, de ez valami egészen más. Az illata, a tészta állaga már formázáskor, a kisült kenyér pedig.....maga a mennyország :) Tényleg olyan mint a búzás kenyér. Könnyű, kívül ropogós héj, belül laza szellős állag, és semmi krétapor-érzés. 

Ahhoz, hogy ilyen kenyeret tudjunk készíteni, először kovászt kell csinálni, ezt itt: egy előző bejegyzésben részletesen leírtam, hogyan kell elkészíteni.

A kenyér hozzávalói:

  • 12 dkg kovász + 25 ml víz, 1 ek. rizsliszt és egy 1 ek. Nutrifree mix per pane liszt
A 12 dkg kovászt kivesszük az elkészített kovászmennyiségből, megetetjük az etetőanyaggal: 1-1 ek rizsliszt és Nutri plusz a 25 ml víz. Alaposan elkeverjük. Ezt egy tiszta sterilizált üvegbe tettem, majd Kb. 10 órát hagytam érlelődni a pulton. A legjobb ha este kivesszük, elkészítjük és kint hagyjuk éjszakára a pulton, lezárva az üveget, vagy egy tálba téve, letakarva.  Reggelre kb. 14,5 dkg lesz a megnőtt kovász. 

Reggel kimérni:
  • 250 gr Nutri-free Mix Per Pane liszt
  • 1 tk fiber husk útifűmaghéj (őrölt)
  • 2,5 dl víz
  • 1 kk só
  • 1 ek. olaj 

A kovászhoz hozzáadtam a sóval elkevert lisztet, aztán a vízben feloldott utifűmaghéjat, majd az olajat és gép segítségével tésztát dagasztottam. 



Egy rizslisztes sütőpapírra borítottam a masszát, és óvatosan átgyúrtam kis gombócot formázva belőle. Már itt látszott és érződött hogy teljesen más a tészta mint eddig. Annyira lágy, könnyű tésztát kaptam, jó volt tapintani, fogni és gyúrogatni :) persze sokat nem mertem, mondom nehogy tönkretegyem :) A kis tészta gombócot egy tiszta textilpelussal bélelt tálba tettem amit leszórtam előtte rizsliszttel. Betakartam és kb. 10 órát kelesztettem. 

Ha már érettebb a kovászunk akkor a kelesztési idő lerövidül, nekem kellett ennyi ahhoz hogy szép nagyra nőjön a tésztám, mert még fiatal a kovászom. Nem tettem hűtőbe, a pulton kelt. 

Miután szép nagyra nőtt, 230 fokra előmelegítettem a sütőmet a vaslábassal együtt, majd a tésztát sütőpapírra borítottam, a négy sarkát összefogva átemeltem a vaslábasba. Keresztbe bevágtam a tetejét, picit lespricceltem vízzel, rátettem a fedőt, 220 fokra vettem a sütő hőmérsékletet, és 45 percet sütöttem fedő alatt. Ezután még fedő nélkül 15 percig. 225 fokon. 
























15 megjegyzés:

  1. Jó napot! nekem az a kérdésem lenne, hogy kenyérsütő gépben hogyan készitem el?

    VálaszTörlés
  2. Jó kérdés 😊 nem használok kenyer sütőgépet sem dagasztashoz sem suteshez.

    VálaszTörlés
  3. Jó kérdés 😊 nem használok kenyer sütőgépet sem dagasztashoz sem suteshez.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ertem!koszonom! nekem azert sokszor konnyebb lenne azzal kesziteni azert kerdeztem, de hatha kitudom tanulmanyozni ;)

      Törlés
    2. Nekem sajna kőkeményre sült a kenyerem ..egy egész éjszakán át kelt,reggelre szépen duplája lett,akkor csináltam belőle cipót. Tepsibe tettem bevágtam a tetejét és még egy 20 percet hagytam a sütő előtt kelni. Kb. egy órát sült.200 fokos sütőben,öntöttem alá egy kis vizet,hogy párologjon. Nem pirult meg a kérge sem,hiába kentem be vizes ecsettel,kemény és fehér maradt, a bele meg egybeállt.

      Törlés
  4. Kedves Gidi!
    A blogon levo kovaszos krnyer vaslabasban sult. A sütési információk is erre vonatkoznak. Ha tepsin sütötted a kenyeret akkor elég a 190 fok is. Nem kell alá vizet önteni sem. Ha nem vaslabasban hanem szabadon sül, akkor a gluténmentes kenyeret mindig le kell menni olajjal. A bele pedig szinten azért állt egybe mert nem volt megfelelő a sütés módja és hőmérséklete. A leírásban olvashattad, hogy én egyáltalán nem úgy készítettem ahogyan te. Esetleg - ha még nem vette el a kedvedhogy nem sikerült- próbáld meg így ahogy írtam. Vaslabas hianyaban: A tepsi helyett rakd nyitott tetejű jénaiba. 190 fok alsó felső sütés olajos kenés.

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm a gyors választ. Nem tudom,mikor fogom újra kipróbálni ...elég drága ekkora kenyeret kidobni és ennél a fajtánál minden,ami GM,nagyon drága. Sajnos a gázsütőben nem lehet az alsó-felső sütést megoldani,és a 190 fokot tudni,hogy annyi-e .Jénaim viszont van,talán majd abban jobb lesz.

    VálaszTörlés
  6. Ma megsütöttem újra és most jóval könnyebb és lyukacsosabb konzisztenciájú kenyeret kaptam. A gázsütőmet a legkisebb fokozatra állítottam, 50 percig fedővel,utána fedő nélkül sült még egy 20 percig. Pulykazsírral kentem ki az edényt és cipó a tetejét is.Nem gondoltam,hogy ennyit jelent az,hogy miben sütöm,hiszen rengeteg kelt kalácsot sütöttem már ebben a sütőben,tepsiben. Gyönyörűen megkeltek és szép volt a színük is. Most,h sok mindent nem ehetek,szinte csak a rizs és a köles maradt,ezekből kell ehetőt és gusztát "teremteni". Köszönöm a segítséget!

    VálaszTörlés
  7. Szívből örülök hogy sikerült 😊😊 ugyes vagy 😊😊a gm sütés mindig tartogat meglepetéseket kicsit másképp viselkednek ezek a lisztek mint a
    hagyományos búzaliszt 😊😊

    VálaszTörlés
  8. Kedves Marika!
    Érdeklődnék, hogy a kovászos gm kenyérhez van-e saját házilag összeállított lisztkeveréked? Szívesebben sütném úgy.

    VálaszTörlés
  9. Kedves Csilla, nincsen.
    Nem kiserleteztem ilyennel. Limara blogjan lehet hogy talalsz 😊

    VálaszTörlés
  10. Kedves Marika! ha szabadon sütöm tegyek a sütő aljába vizet egy tálkába?

    VálaszTörlés
  11. Szèp napot.Hogyan kèszítek kovászt?

    VálaszTörlés
  12. Sziasztok! Most sütök először kovászost. ÚUyanúgy müködik mint azélesztös? Ezt is túl lehet keleszteni? Honnan tudom, h már nem nő tovább? Az én kovászom is még két napos, de szép keltnek néz ki. Most5 órája kel, tehát elvileg félidőnél járok. Köszi a segítséget!

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.