2014. július 14., hétfő

Sárgabarack és ribizlidzsem



Sárgabarack lekvár és ribizlidzsem


Július van, érnek a gyümölcsök, a tavalyi lekvár elfogyott, így hozzáfogtam idén is. Nem a hagyományos, hosszú ideig főzött lekvárt készítettem, hanem zselésítőt használtam, HAAS Quittin-t mert ez garantáltan gluténmentes.  Tudom, van aki nem kedveli, nekem nincs a zselésítővel  problémám. Leírom, hogyan készült:

Sárgabarack lekvár, hozzávalók:
  • ·         10 kg érett sárgabarack
  • ·          1,9 kg cukor  (ha dr. Oetker Dzsemfix kerül bele, akkor 2,1 kg cukor kell bele)
  • ·         5 – 6 csomag - a barack levesességétől függően - Haas Quittin 3:1 zselésítő befőzőszer, vagy aki a dr. Oetker-t használja ott 6 - 7 csomag szükséges, szintén a baracktól függően)

Először az üvegeket készítsük elő. 
Mosogatógéppel 65 fokon (nálam ez a legmagasabb hőfok) elmosom az üvegeket. 
Új tetőket vásárolok mindig, ezeket is kimosom. Benne hagyom a mosogatógépben a forró gőzben.

A sárgabarackot megmosom és átválogatom, a rosszakat kivágom belőle, majd forró vízbe dobom és lehúzom a héját. Aminek szép hamvas héja van, azt rajta hagyom. Kettévágom és kimagvalom, majd négy darabba vágom. A nettó súlyát megint megmérem, általában 8 kg marad ezután nettóban.

Az üvegeket 100 fokra előmelegített sütőbe pakolom és kb. 40 percre beállítom, így az üvegek sterilizálódnak. Ha lejárt, akkor is ott marad a forró sütőben. Csak közvetlen felhasználás előtt szedem ki.

Felteszem a sárgabarackot egy nagy edényben főni, a legnagyobb gázégőre teszem, de szigorúan kislángon. Felforralom sűrűn kevergetve. Még nem forrt fel de már a gyümölcs esik szét, pépesedik. Fogok egy botmixert és összeturmixolom. Így hamarabb felforr. Forrás után főzöm kb. 20-25 percet és hozzáadom a zselésítővel elkevert cukrot….újraforrás után még 20 percet főzöm, folytonos keveréssel, ez nagyon fontos!! majd elzárom a gázt és rögtön az előkészített üvegekbe merem a lekvárt és lezárom a tetejét. Fejre fordítom az üvegeket, úgy, hogy a kupak közepén levő kis benyomható részt benyomva tartom… és egészen másnap reggelig fejjel lefelé is hagyom őket.  Nem készítek szárazdunsztot. 20 üvegnyi lesz belőle.


Ribizlidzsem

A ribizlihez kell idő, mert nagyon munkaigényes az előkészítése, valószínű hogy két évente fogom csak elkövetni én is.

Hozzávalók:
·         4 kg szép piros érett ribizli
·         1 kg cukor
·         másfél csomag Haas Quittin 3:1


A ribizlit leszáraztam, megmostam, majd feltettem főni, puhára főztem, leszűrtem, hogy ne legyen a dzsemben mag és héj, és átpasszíroztam. Passzírozás után nettóban 2,2 liternyi gyümölcspép és lé maradt meg. Ehhez tettem 1 kg cukrot és a másfél csomag zselésítőszert, ezt bele a lébe és még kb. 20 percet főztem kavargatva. Forrón üvegekbe töltöttem és fejreállítottam őket.  10 üvegnyi lett. 









Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.